Forebyggelsesfonden har afsat 100 mio. kr. til støtte til projekter, der fremmer medarbejdernes sundhed på arbejdspladsen. Under hovedformål 3 støtter fonden utraditionelle initiativer, der har til formål at øge bevidstheden om risikoen ved rygning, alkohol, fedme og fysisk inaktivitet. I 2010 vil projekter, der integrerer sundhedsfremme- og arbejdsmiljøindsatsen på virksomheden, blive prioriteret. Fristen for ansøgninger er den 10. august 2010. Læs mere hos Forebyggelsesfonden.16. juni 2010
Det kan føles som første skoledag for anden gang, når børn efter en kræftsygdom skal tilbage til skolen. Men skolelæreren kan gøre meget for, at eleven ikke føler sig isoleret og fortabt både under og efter sygdomsforløbet. Det kræver en langsigtet indsats, som en ny bog fra Kræftens Bekæmpelse, hjælper læreren i gang med. Læs mere hos Kræftens Bekæmpelse.17. juni 2010
Aalborg Kommune gentager i juni sidste års kampagne, "Brug cykelhjelm, fordi vi elsker dig", som skal få forældre til at tænke på deres børn, når de sætter sig op på cyklen. Hvis alle brugte cykelhjelm, kunne 15 mennesker hvert år redde livet, og omkring 1.200 kunne undgå alvorlige hovedskader. Læs mere, og se kampagnefilmen på YouTube.16. juni 2010
En ny amerikansk undersøgelse viser, at det er muligt at sænke blodtrykket ved at nedsætte indtagelse af sukkerholdige drikke. Hvis man går fra at drikke to til nul eller tre til en sodavand (33 cl) om dagen falder blodtrykket i gennemsnit med 3 mm Hg. Det svarer til en risikoreduktion for apopleksi på 8 % og for hjertedød på 5 % på bare 18 måneder. Noget af effekten, men ikke den hele, skyldes vægttab som følge af, at de søde drikke fravælges. Læs mere hos Hjerteforeningen.18. juni 2010
En tredjedel mindre risiko for at dø af brystkræft og en fjerdedel mindre risiko for tilbagefald af sygdommen. Så stor er gevinsten ved at være fysisk aktiv frem for ikke at være det, efter man får stillet diagnosen. Det viser en såkaldt metaanalyse – en gennemgang af de forhåndenværende undersøgelser af sammenhængen mellem fysisk aktivitet og overlevelsen efter brystkræft. Læs mere hos Kræftens Bekæmpelse.28. juni 2010
De fleste børn og unge i Danmark trives godt og er sunde og raske, men indvandrere, efterkommere og danske børn og unge har forskellige problemer. Det viser en ny rapport fra Statens Institut for Folkesundhed, SDU. Bla. har de forskellige grupper meget forskellig profil mht. risikoadfærd: Etniske danske børn og unge drikker langt mere alkohol, mens indvandrere og efterkommere drikker mere sukkersødet cola eller sodavand hver dag. Læs rapporten.30. juni 2010
Kommunerne vil fremover få bedre overblik over deres stofmisbrugsbehandling. Det vil forbedre mulighederne for at hjælpe de alt for mange misbrugere, der bliver syge og dør som følge af deres misbrug. Overblikket bliver resultatet af et nyt registrerings- og indberetningssystem, der bliver taget i brug i kommunerne i oktober 2010. Læs mere hos Sundhedsstyrelsen.28. juni 2010
Nye tal fra Fuldkornspartnerskabet viser, at der i foråret 2010 blev solgt 26 % flere produkter med fuldkornslogo end i samme periode sidste år. Tallene viser også, at danskerne i stigende grad erstatter hvedemelsprodukter med fuldkornsprodukter. Fødevarestyrelsen anbefaler, at voksne skal spise min 75 gram fuldkorn om dagen. Læs mere hos Fuldkornspartnerskabet.23. juni 2010
Bedre mad, en klar rygepolitik, en tur i svømmehallen og et spil Wii. Mange kommuner er kommet langt i arbejdet med at hjælpe socialt udsatte med at leve et sundere liv. Aktiviteterne giver de socialt udsatte sjove oplevelser og nye netværk og hjælper dem med at leve et sundere liv. Læs mere hos Sundhedsstyrelsen.28. juni 2010
Der er nogle, der forsøger at undtage rygning af urtecigaretter fra loven om røgfri miljøer, fordi der jo ikke tale om tobak. Men en gennemgang af al litteratur på området slår fast, at man ikke kan ryge noget som helst, uden at det er skadeligt for en selv og omgivelserne. Læs mere hos Kræftens Bekæmpelse.27. juli 2010
Vitaminer er livsnødvendige og en forudsætning for en sund krop. Men flere vitaminer giver ikke nødvendigvis mere sundhed, og slet ikke hvis de kommer fra kosttilskud. For bare ti år siden var tiltroen til de såkaldte antioxidanter ellers stor, men flere og flere studier må konkludere, at vitaminer ikke har nogen videre effekt på vores kræftrisiko. Samme resultat når af en ny ph.d. afhandling fra Kræftens Bekæmpelse frem til. Læs mere hos Kræftens Bekæmpelse.26. juli 2010