|
 |
 |
 |
 |
 |
|
| 08. juni 2010 | | | Tilbage | | Ny amerikansk undersøgelse viser store besparelser i liv og sygdom ved at nedsætte det daglige saltforbrug med 3 gram. | | Kilde: Hjerteforeningen
Et hold amerikanske forskere har beregnet, at der er store besparelser i forhold til mistet liv og sygdom en nedsættelse af saltforbruget kan give. Resultatet af beregningerne er offentliggjort i en artikel i det amerikanske tidsskrift The New England Journal of Medicine.
Forskernes udgangspunkt er, at amerikanerne har et meget højt forbrug af salt. Amerikanske mænd spiser i gennemsnit 10 gram salt om dagen og amerikanske kvinder 7 gram. Danske mænd spiser dagligt 10 gram og danske kvinder 8 gram, så de store gevinster ved et lavt saltforbrug kan derfor overføres til danske forhold.
Den officielle anbefaling er et dagligt saltindtag på maksimalt 5 gram.
Stor effekt af reduceret saltforbrug Forskerne har regnet på, hvad en nedsættelse af det nuværende høje forbrug af salt med bare 3 gram dagligt kan betyde.
Beregningerne viser, at antallet af nye tilfælde af apopleksi kan reduceres med op til 15 % og antallet af personer med forhøjet blodtryk med 20 %.
Forskerne har desuden fundet frem til, at en reduktion af det daglige saltindtag med 3 gram vil have større effekt end både rygestop (50 % reduktion i rygere og passiv rygning), vægttab (5 % reduktion i BMI) og behandling med kolesteroldæmpende statiner som forebyggelse af nye blodpropper i hjerte og hjerne.
Det meste salt kommer fra industrivarer Forskerne konkluderer, at hvis man bare spiser lidt mindre salt, kan et stort antal hjerte-kar-sygdomme forhindres, og sundhedsudgifterne kan reduceres kraftigt.
70 procent af det salt, vi indtager, kommer fra industrielt fremstillede fødevarer. Der er salt i fx brødet, morgenmadsprodukterne og pålægget.
Finsk succes med saltreduktion Ifølge Hjerteforeningen har man i Finland siden 70´erne stillet krav til industrien om, at forarbejdede fødevarer, hvor saltindholdet overstiger en bestemt grænse, skal mærkes med ”højt saltindhold”. Det er lykkedes at reducere den finske befolknings daglige saltforbrug fra 12 til 8 gram.
Samtidig er død af blodprop i hjernen og hjertesygdom blandt finner mellem 30 og 59 år faldet med 60 %.
Læs et sammendrag af artiklen
Læs mere om salt hos Hjerteforeningen
| |  |  | | | | Kategori: | Hjerte-kar-sygdomme, Kost | | | | |
| |
|
|  |
 |
 |
|
|